نصب | +۱ هزار |
از ۱۰۵ رأی | ۴.۶ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۳ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۹ شهریور ۱۳۹۳ |
نصب | +۱ هزار |
از ۱۰۵ رأی | ۴.۶ |
دستهبندی | مذهبی |
حجم | ۳ مگابایت |
آخرین بروزرسانی | ۹ شهریور ۱۳۹۳ |
عرفان و يا در حقيقت عرفان به الله، به معناي شناخت خداوند است.
عرفان سير معنوي و روحاني است كه انسان را از مرتبه كنوني به مراتب عاليتر و رابطه نزديكتر با خداوند مي رساند و او را در دانايي و عشق و قدرت بيكران محو ميسازد.
به تعبير قرآن انسان را در مراتبي نظير افق مبين و از آن هم بالاتر به قاب قوسين و او ادني سير ميدهد.
واژه های عرفان و معرفت، از نظر لغوی به معنای «شناختن» می یاشند؛ اما در اصطلاح متفاوتند. «معرفت»، هر نوع شناختی را شامل می شود؛ اما «عرفان»، شناخت ویژه ای است که از راه شهود درونی و دریافت باطنی حاصل می شود.
البته شناخت های شهودی فراوانند؛ ولی همگی عرفان نیستند.
در عرفان اسلامي برخلاف عرفانهاي پسامدرن، «معرفت» مهمترين ركن عرفان است. عقل بشري با اتصال يافتن به عقل فعال ميتواند نور حقيقت را شهود كند و خود را در وادي سلوك قرار دهد.
حقيقت چيزي نيست كه عقل بشري آن را توليد كند بلكه عقل بشري تنها ميتواند آن را كشف كند.
معرفت شهودي، حصولي و اكتسابي نيست بلكه حضوري و ذوقي است و بيشتر يافتني است تا فهميدني؛ يعني اينگونه از معرفت با خواندن و نوشتن حاصل نميشود بلكه حقيقتي است كه در عالم حضور دارد و سالك ميبايد با سلوك خود بدان برسد.
عرفاي اسلامي به خوبي واژه «كشف» را براي اينگونه از معرفت به كار بردهاند. در واقع علم لدّني و شهودي، علمي است كه در ظاهر عالم هويدا نيست و در باطن عالم وجود دارد و بنابراين رسيدن به آن، به معني «كشفكردن» آن است؛ كشفي كه قابل عرضه به ديگران نيست و به همين دليل بسياري به مخالفت با آن ميپردازند.